Wednesday, July 18, 2012

Så mycket gott så jag måste dela med mig!!!

Mmmmmm... De senaste två dagarna har vi njutit av två fantastiska recept som jag bara måste dela med mig av!

För ordningens skull kommer jag att börja med en suverän middag utifrån ett recept som jag har försvenskat från en amerikansk hemsida. Vi njöt i fulla drag av denna UNDERBARA anrättning! Det var så gott att jag inte ens ta en bild innan faten var länsade.....Så bilden har jag lånat från den amerikanska hemsidan - och jag måste tillägga att i mitt recept finns det inga s k lågkaloriprodukter som i orginalreceptet...

Vitlöksräkor i kokosmjölk med tomater och koriander


Ingredienser:
    700 g skalade stora räkor
   1 tsk extra virgin olivolja
   1 tunnskivad röd paprika
   4 salladslökar, tunnskivade, vita delen för sig och den gröna delen för sig
   1,5 dl färsk koriander
   4 hackade vitlöksklyftor
   salt
   ca ½ tsk chiliflakes – jag använde chili explosion
   1 burk/förp. krossade tomater – gärna ekologiska
   1 burk kokosmjölk
   ½ pressad lime
 Gör så här:Värm oljan i en gryta på medelvärme. Lägg I paprika och stek den mjuk – ca 4 min. Tillsätt de vita delarna på salladslöken, hälften av koriandern, chiliflingor och vitlök. Fräs ca en minut. Tillsätt tomatkross, kokosmjölk och smaka av med salt. Täck med lock och låt det småkoma ca 10 min så att smakerna blandas ordentligt och såsen tjocknar. Tillsätt räkorna och låt det koka i 5 min på medelvärme. Tillsätt limejuicen. Lägg upp det fint i en serveringsskål och dekorera med de gröna delarna av salladslöken + resterande korianderlöv. Avnjutes bäst med ris!


Det andra är ett fantastiskt recept på en passionsfruktscheesecake som min kära dotter hade hittat. Därför är det döpt efter henne:



Emelies grymma passionsfruktscheesecake

Ingredienser
Kakbotten
15 st digestivekex 

75 g smör eller margarin
Fyllning
4 st gelatinblad 

2 st ägg 

400 g Philadelphiaost 

2 dl crème fraiche 

1.5 dl socker 

1 tsk vaniljsocker 

1 citron, rivet skal och saft
Glasyr
1 st gelatinblad 

1 msk socker 

4 msk vatten 

3-4 st passionsfrukter

Gör så här
Botten
·       Krossa kexen fint.
·       Smält smöret.
·       Blanda ihop och tryck sedan ut smulorna i rund form med avtagbar botten.
·       Ställ i kylen.
Fyllning
·       Lägg 4 gelatinblad i kallt vatten ca 5 minuter.
·       Dela äggen i gulor och vitor.
·       Blanda gulor, ost, crème fraiche, socker, vaniljsocker och citronskal till en slät smet.
·       Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner i smeten.
·       Värm citronsaften i en kastrull och tag sen av den från värmen.
·       Krama ur gelatinbladen och låt dem sedan smälta i citronsaften.
·       Låt blandningen svalna något innan den försiktigt hälls ner i ostsmeten under omrörning.
·       Häll blandningen över kakbotten och ställ åter in i kylen, minst en timme.
Glasyr
·       Blötlägg gelatinet i kallt vatten ca 5 minuter.
·       Hetta upp socker och vatten i en kastrull.
·       Krama ur gelatinbladet och låt det sedan smälta i sockerlösningen.
·       Skrapa ur passionsfrukterna ner i sockerlösningen och rör om.
·       Låt svalna.
·       Häll över fyllningen på kakan försiktigt.
·       Låt stelna i kyl i minst en timme. Absolut bäst resultat tycker jag att du får om du låter den stå till dan därpå!


Mmmmm.......





No comments: