Wednesday, August 31, 2011

Lot´s of fun!

It´s time for one of these posts both in English and in Swedish….The Swedish part comes in the end and is my personal reflection of two Swedish companies…

I´m gonna blast off all the digital goodies first…. ;D They will come in a reverse order starting with the newest one:

This one is made with pics of one of my cousins who took part in a zombie walk. I´m very pleased with how this came out:

zombiewalk110830

I used After Midnight by Jennifer Labre Designs, ScrapMatters.

Next is a layout for the London album I´m making:

lovelondon110829

For this one I used Window To Happiness by LDrag Designs, ScrapMatters and Simple Templates by Haynay Designs, ScrapMatters.

This is with a photo from Mellbystrand this July:

mellbystrand110827

Kit used (and it´s gorgeous!) is Seaside Harvest kit and Seaside Harvest Add-on bundle by Laitha´s Designs, MScraps.

Here´s some older photos of me and DD at Kiviks Marknad:

cowgirls110829

This layout was for the Tuesday Template challenge 110829 over at ScrapMatters. I used Country Time by Forever Joy Designs and a template by MHK ScrapBytes.

Here´s another layout that will go into the London album:

perfektabilden110816

I used Today Is…value bundle by Captivated Visions.

….and one more for the album! ;D

see110801

Here I used a really cute kit called Sew Cute collab by Mari Koegelenberg,Danielle Engebretson and SugarPlum Paperie, The DigiChick.

Now it´s time for the Swedish posting….So have a great day all of you that reads this in English only!

******************************************************

Nu kanske ni är nyfikna på vilka två svenska företag som jag ska göra en högst personlig och ovetenskaplig jämförelse av. Jo det är Slöjd-Detaljer och Panduro Hobby. Båda har sina för- och nackdelar, men det som stör mig mest är skillnaderna i priser på SAMMA produkter…Jag ska ge några exempel på Tim Holtz-produkter eftersom jag själv är en sån nörd när det kommer till det:

  • Distress Ink Pads

Panduro har 8 nyanser och priset är 69,90/st. Slöjd-detaljer har 36 nyanser och priset är 59 kr/st.

  • Infärgningsverktyg

Panduro: 89.90 kr.    Slöjd-Detaljer: 50 kr

  • Infärgningskuddar (refiller)

Panduro: 89,90kr.     Slöjd-Detaljer: 50 kr

  • Mini Mister-flaskor

Panduro: 89,90 kr   Slöjd-Detaljer: 66 kr

  • Paper Stack

Panduro har två varianter – kostar 219 kr/st.Slöjd-Detaljer har sex varianter – kostar 175 kr/st.

Så med lite enkel matematik hade en av varje vara ovanför kostat 558,60 kr hos Panduro jämfört med 400 kr hos Slöjd-Detaljer. Ganska stor skillnad tycker jag.

Om vi tar ett annat exempel som cardstock kostar ett ark 8 kr hos Slöjd-Detaljer och 9,90 hos Panduro.

Överlag upplever jag Panduro som väldigt dyra på allt de har till scrapbooking och kortmakeri förutom sina egna produkter, som är helt klart prisvärda om dock med lite blandade kvaliteter. Jag upplever t ex clearstamps från Panduros eget sortiment som väldigt mjuka och det är lätt att trycka för hårt med dom.

Vad gillar jag då hos Panduro?

  • Tilda-sortimentet
  • Julsatserna – mycket prisvärda
  • Panokitt lim!!!! ;D
  • Inspirationen man får i katalogen – framförallt smyckesdelen för egen del..

Vad gillar jag inte hos Panduro?

  • Smygdyra på rätt mycket.
  • Känns som de inte riktigt hänger med i det senaste inom scrapbookingvärlden.
  • Deras beställningskrav: Du måste handla för minst 190 kr + frakt 64 + postförskott 29 kr. (fraktfritt över 600 kr)

Vad jag gillar hos Slöjd-Detaljer:

  • De har mycket bra grejer för oss som gillar Tim Holtz och Sizzix.
  • Verkar hänga med rätt bra i trenderna inom scrapbooking.
  • Har många fina stämplar
  • Har oftast mycket bättre priser än Panduro.

Vad jag inte gillar hos Slöjd-Detaljer:

  • Tråkiga julsatser.
  • Katalogen är inte alls lika inspirerande som Panduros.
  • Beställningsvillkoren!!!! Minsta ordervärde 300 kr. Fraktavgift 60 kr om du betalar mot faktura, 80 kr om det skickas som postförskott.

Hur gör jag då när jag handlar från dessa företag? Jo, som tur är har jag hyfsat nära till Skara så då åker jag till Slöjd-Detaljers butik. När det gäller Panduro åker jag till Skapa Kultur i Falköping som är återförsäljare för Panduro.

Annars är jag väl som alla andra – googlar på nätet och köper hos andra företag eller försöker handla lokalt! ;D

Ha det gott allesammans!

No comments: