Thursday, July 07, 2011

Vaaaa????? Ingen scrapbooking?

Jag har sysslat med lite annat de senaste dagarna som kanske kan falla under kategorin pyssel i alla fall….

Till att börja med har jag invigt min nya symaskin och gjorde den här blusen/tunikan…

image

Den blev klar på två dagar. Nu väntar jag på lite tyger som jag har beställt för att sy lite mera… Sååå himla kul!

Inspirerad som jag blev igår när jag kollade på “Leila i Frankrike” slog jag till idag och bakade! Dock inget av det som hon gjorde igår, men till helgen blir det nog whoopies. Nä idag blev det storbak med mitt bröd efter eget recept samt små knapriga lavendelkakor. Så bered er på lite “matporr”…

Härligt matbröd med honung och solrosfrön i smeten:

110707-049

Av de här ljuvliga lavendelblommorna:

110707-022

…gjorde jag knapriga lavendelkakor:

110707-035

Jag har ytterligare ett kakrecept som jag vill testa. Det innehåller kronblad från en av mina absoluta favoritblommor – ringblomman:

110707-040

När vi ändå är inne på att baka hoppas jag att ni har provat att baka morotskaka efter Leilas recept…

110704-005

Supermumsigt tycker jag! Vill ni prova så kommer receptet här:

  • Leilas Morotskaka
    3 ägg
    3 dl ströskocker
    3 dl vetemjöl
    1 tsk vaniljsocker
    3 tsk bakpulver
    1 ½ tsk malen kanel
    1 tsk malen kardemumma
    ½ tsk malen ingefära
    1 nypa salt
    1 ½ dl solrosolja
    4 ½ dl rivna morötter
    Frosting
    60 g mjukt smör
    4 dl florsocker
    1 tsk vaniljsocker
    skal av 1 lime
    100 g Philadelphiaost


Sätt ugnen på 150°. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt oljan och de rivna morötterna. Häll smeten i smord och bröad form med löstagbara kanter, ca 24 cm. Grädda i knappt 1 timme. Låt kakan svalna. Vispa alla ingredienser till frostingen krämigt och bred över kakan.

Veckans bästa???? Att mannen överraskade med att ha bokat en resa för hela familjen till London!!!! Helt underbart säger jag!

Ha det gott! / Carina

No comments: