Wednesday, May 04, 2011

Dags för lite altrat…

I Sverige har vi ju anammat det svengelska ordet “altrat” för det som inte faller under kategorin kort eller scrapbooking. Nyfiken som jag är tog jag reda på den exakta betydelsen för ordet alter vilket korrekt översatt skulle bli ändrad eller förändrad på svenska. Så med andra ord – dags för lite “ändrat”…. ;D

Häromdan gjorde jag en egen liten ask. Jag använde en ask som det hade varit halstabletter i som mall och det funkade riktigt bra!

110502-017

Det var så lätt! Först ritade jag av den på ett dubbelsidigt mönstrat papper – detta är ett gammalt från MME- och klippte ut det. Sedan scorade jag alla linjerna precis som på orginalasken. Jag använde min Ultimate Pro till detta. Har du inte det kan du använda falsben och linjal…Innan jag satte ihop den använde jag några olika fina stämplar från Kortmakaren: spetsband, ornament/swirl och en textstämpel. Alla dessa finns på en platta som heter Sirlig Vår. Jag stämplade med Wild Honey Distress Inkpad från Tim Holtz/Ranger.

Jag tycker själv att alla såna här projekt som t ex askar håller bäst om du har nån typ av flytande lim eftersom tejpen har en tendens att torka och så släpper den efter ett tag. En av mina absoluta favoriter är faktiskt Panduros PanoKitt lim. Torkar snabbt och blir genomskinligt. Tyvärr inte så scrapvänligt om man oroar sig för syrafritt och så… Ledsen 

Åter till asken! För att piffa den lite mera har jag stämplat en fjäril (också från Kortmakaren) som jag har färglagt med Promarkers.Jag har också målat med Twinklings över hela fjärilen för att få en fin lyster på den – syns tyvärr inte här. Sedan stansade jag ut tre små blommor med en stans som jag hittade på Slöjd-Detaljer när jag var där förra månaden. Som sista sluttouch färgade jag alla kanterna med Rusty Hinge Distress Ink (Tim Holtz/Ranger) och duttade dit lite pärlor med PearlMaker.

Framsida:

110502-013

Baksida:

110502-014

…och här syns öppningen med den lilla fliken som håller den stängd!

110502-016

Det här är den ENDA fördelen med att vara sjukskriven just nu och ett av de bästa sättet att skingra tankarna från allt som maler i huvudet…..

Ha det så gott som du bara kan…./Carina

No comments: