Monday, April 05, 2010

Ett litet blomtips….

Visst är det fint med de nya pappersrosorna som har kommit. Men ibland kan det vara svårt att hitta en färg som matchar det kort eller den layout som man håller på med.

Tanken slog mig då att det måste ju gå att färga om dem? Och vad skulle då inte passa bättre än Distress Ink från Tim Holtz/Ranger??  Så här gjorde jag:

Min utgångspunkt var dessa lite gröna rosor från Prima:

100402 046

Jag tog helt sonika och duttade lite ink på en “palett”.  Jag använder kakelplattor – enkelt, billigt, lätt att se nyansen och lätt att rengöra!

100402 049

Sedan spädde jag med vatten tills jag var nöjd med nyansen.

Här är före och efter med nyansen “Faded Jeans”:

100402 056 100402 058

Gillar du inte blått? Vad sägs om någon av de här varianterna?

100403 004 100402 052

På det här sättet kunde jag få en perfekt nyans till den nya fågelholken som jag håller på med:

100402 043

Just till rosorna på fågelholken har jag använt nyansen “Worn Lipstick”.

Tänk bara på att blommorna blir väldigt sköra under färgläggningen så att de behöver hanteras varsamt…..Jag passade på att trycka till några så att de inte ser så perfekta ut! ;)

Ha så kul!

blog signature 1

1 comment:

Anonymous said...

Hej Anne! Hur kommer man i kontakt med dig? :) Är journalist och skriver en artikel om just scrapbooking och skulle vilja intervjua dig. Om det låter intressant, slå mig gärna en pling på 0702-575540. Vänlig hälsning Sophie Ekman